ابزار ساخت کد منوی آبشاری ابزار ساخت کد منوی آبشاری

نـــــــــــــمــــــاز
اهمیت به نماز و فضایل آن

خشوع امیرالمؤمنین (ع ) در نماز

امام صادق (ع ) :و كان علی - علیه السلام -اذا قام الی الصلوة فقال : "وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض " تغیر لونه حتی یعرف ذلك فی وجهه

هنگامی كه علی (ع ) به نماز می ایستاد، این آیه شریفه رامی خواند: "رو می آورم با تمام وجودم به كسی كه آسمانها و زمین را آفرید" و رنگ مبارك حضرتش تغییر می كرد، به طوری كه تغییر حالت و دگرگونی از صورت مباركش بخوبی

مشاهده می گشت .

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 381 )



خوف حضرت فاطمه (س ) در نماز
معصوم (ع ) :كانت فاطمة - علیهاالسلام -تنهج فی الصلاة فی خیفة الله تعالی

فاطمه زهرا (س ) در حال نماز از شدت ترس نفسش به شماره می افتاد.

( بحار الانوار، ج ,84 ص .258 میزان الحكمه ، ج 5، ص 382 )

 

ملاك قبولی نماز

امام صادق (ع ) :قال الله تبارك و تعالی : انما اقبل الصلاة لمن تواضع لعظمتی ، و یكف نفسه عن الشهوات من اجلی و یقطع نهاره بذكری ولا یتعاظم علی خلقی و یطعم الجائع و یكسو العاری ، و یرحم المصاب و یؤوی الغریب ...

خداوند متعال فرمود: نماز كسی را می پذیرم كه :1- درمقابل عظمت من خاضع باشد.2- از خواسته های نفسانی به خاطر من خود را دور كند.3-روزش را با یاد من به پایان برد.4- بر بندگانم بزرگی نفروشد.5- به گرسنه غذا دهد.6- برهنه را بپوشاند.7- به مصیبت دیده مهربانی كند.8- غریب راپناه دهد.

( بحار الانوار، ج ,84 ص .242 میزان الحكمه ، ج 5، ص 386 )

بقیه در ادامه مطلب

بارگذاری مجدد

| ادامه مطلب: |
نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی

جبران ناراحتی با نماز

ابوعبدالله (ع ) :كان علی - علیه السلام - اذا هاله شی ء، فزع الی الصلاة ، ثم تلی هذه الآیة "واستعینوا بالصبر و الصلاة "

هنگامی كه برای امیرالمؤمنین (ع ) مشكلی پیش می آمد، به نماز پناه می برد (ناراختی خود را به طریق نماز جبران می كرد) و آیه "واستعینوا بالصبر و الصلاة " را تلاوت می نمود.

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 263 )



استقبال خدا از نمازگزار
امام باقر (ع ) : اذا استقبل المصلی القبلة استقبل الرحمن بوجهه

آنگاه كه نمازگزار رو به قبله نماید، خداوند رحمان به صورتش رو می آورد.

( اصول وافی ، ج 2، ص 58 )

 

عبور از صراط

پیامبر (ص ) :الصلاة جواز علی الصراط

نماز جواز عبور ازصراط است .

( بحار الانوار، ج ,98 ص 168 )


اثر كار نیك برای میت

امام صادق (ع ) :یدخل علی المیت فی قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء، و یكتب اجره للذی یفعله و للمیت

نماز و روزه و صدقه و نیكی و دعا برای میت در قبر او داخل می شود، و اجر و پاداش این امور برای میت و آن كسی كه آن را انجام می دهد، نوشته می شود.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 62 )



نماز پاسدار انسان
امام علی (ع ) :و عن ذلك ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزكوات

و از اینجاست كه خداوند با نمازها و زكاتها و سختكوشی درنماز، از بندگان با ایمانش پاسداری می كند.

( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص 798 )

بقیه در ادامه مطلب

بارگذاری مجدد

| ادامه مطلب: |
نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی

نماز، مانع عذاب

پیامبر (ص ) :

كنا عند رسول الله - صلی الله علیه واله - یوما، فقال : رایت البارحة عجایب

فقلنا: یا رسول الله و ما رأیت حدثنابه فداك انفسنا و اهلونا و اولادنا (الی ان

قال ...) قال - صلی الله علیه و اله -و رایت رجلا من امتی قد احتوشته

ملائكة العذاب فجائته صلوته فمنعته منه

عبدالرحمن بن سمره گفت : روزی خدمت رسول گرامی اسلام (ص ) بودم ،

حضرت فرمودند:من دیشب عجایبی دیدم . عرض كردم : یا رسول الله ! چه

دیدید؟ برای ما بیان بفرمایید، جان و اهل و اولاد ما فدای تو باد! حضرت

فرمودند: دیدم مردی از امت مرا كه ملائكه عذاب او را محاصره كرده بودند

در این حال نمازش آمد و مانع ازعذابش شد.

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 183 )


نماز موجب بخشش گناهان

امام علی (ع ) :

ما اهمنی ذنب امهلت بعده حتی اصلی ركعتین و اسأل الله العافیة

گناهی كه پس از ارتكاب آن فرصت یافته ام كه دو ركعت نماز بخوانم و از

خدای بزرگ آمرزش بخواهم مرا غمگین نساخته است .

( نهج البلاغه كلمات قصار، 299 )

بارگذاری مجدد

| ادامه مطلب: |
نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی

معراج مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلوة ، معراج المؤمن

نماز، معراج مؤمن است .

( كشف الاسرار، ج 2، ص .676 سرالصلوة ، ص 7، اعتقادات مجلسی ، ص 29 )

 

نماز نور مؤمن

پیامبر (ص ) : الصلوة نور المؤمن

نماز نور مؤمن است .

( شهاب الاخبار، ص .50 نهج الفصاحه ، ص 396 )

بقیه در ادامه مطلب

بارگذاری مجدد

| ادامه مطلب: |
نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی

درباره اوقات نماز خداوند در آيه 114 هود و سوره 11 ميفرمايد:
نماز را در دو طرف روز و پاره اي از شب بر پا دار...
منظور از دو طرف روز ظاهراً قبل از طلوع و بعد از غروب خورشيد ميباشد. يعني نماز صبح و مغرب.
و در آيه 78 بني اسرائيل (اسراء) سوره 17 ميفرمايد:
نماز را از غروب خورشيد تا تاريكي شب و سپيده صبح بخوان...
در اين دو آيه نماز بصورت صلوة، آمده است.
آيه 130 طه سوره 20 ميفرمايد:
... قبل از طلوع خورشيد و قبل از غروب آن و قسمتي از شب و اطراف روز با ستايش خداوندت او را تسبيح بگو ...
آيه 39 و 40 ق سوره 50 ميفرمايد:
... قبل از طلوع خورشيد و قبل از غروب و قسمتي از شب و بعد از سجده ها با ستايش خداوندت را تسبيح بگو.
آيه 40:55 سوره مومن (غافر) ميفرمايد:

بقیه در ادامه مطلب

بارگذاری مجدد

| ادامه مطلب: |
نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی

رسول الله صلّي الله عليه و آله: «انّ عمود الدّين الصّلاة و هي اوّل ماينظر فيه من عمل ابن آدم فإن صحّت نظر في عمله و ان لم تصحّ لم‏تنظر في بقية عمله».1
همانا نماز ستون دين و اولين كردار انسان است كه (در قيامت) مورد بررسي قرار مي‏گيرد؛ پس اگر پذيرفته شد ساير اعمال نيز بررسي مي‏شود و اگر پذيرفته نشد به ساير اعمال نيز رسيدگي نمي‏شود.
* رسول الله (ص): «اوّل ما يحاسب به يوم القيامة الصلاة فمن أجاب فقد سهل عليه مابعده و من لم‏يجب فقد اشتدّ مابعده».2
در روز رستاخيز، نخستين پرسشي كه از انسان مي‏شود نمازاست . اگر پاسخ دهد براو آسان مي‏گيرند ولي اگر پاسخي ندهد براو سخت خواهندگرفت .
* رسول الله (ص): «صلّوا صلاتكم في اوّل وقتكم فانّ الله عزّوجلّ يضاعف لكم».3
نماز را در اول وقت بخوانيد تا خداوند پاداش شما را دو برابر كند.

بقیه در ادامه مطلب

بارگذاری مجدد

| ادامه مطلب: |
نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی

در نمازم خم ابروى تو با ياد آمد    ***     حالتى رفت كه محراب به فرياد آمد
حافظ
 
سخن از راز نماز در نهج البلاغه و رابطه اين فريضه بزرگ الهى با على عليه السلام، پيشواى عظيم الشأن ما و گوينده نهج البلاغه است، كه يكى از جالب ترين مباحث اين كتاب با عظمت را تشكيل مى دهد. نماز، نخستين حكم الهى بود كه چند روز پس از بعثت پيغمبر خاتم، حضرت محمد بن عبد اللَّه صلى اللَّه عليه و آله و سلم توسط جبرئيل امين از جانب خداوند صادر گرديد و پيغمبر با تعليم پيك وحى، آن را معمول داشت. بدين گونه كه پيك وحى الهى، جبرئيل امين، چند روز بعد از آن كه پيغمبر به مقام نبوّت رسيد، براى دومين بار بر آن حضرت نازل گرديد و آبى از آسمان آورد و طريقه وضو گرفتن و نماز گزاردن و ركوع و سجود را به پيغمبر آموخت.
بنا بر اين، نماز اين فريضه بزرگ الهى و عاليترين فرمان خداوند عالم كه بهترين حالت يك انسان با ايمان و بنده خدا در پيشگاه الهى است، نوبر احكام اسلام است و از همين جا نيز بايد قدر آن را دانست و به اهميت آن پى برد.

بقیه در ادامه مطلب

بارگذاری مجدد

| ادامه مطلب: |
نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی

زكات يكى از واجبات دين مبين اسلام است كه در واقع آزمونى مالى و وسيله‏ اى براى طهارت مادى و معنوى مسلمانان و ابزارى در جهت رفع و ريشه كن كردن فقر در جامعه اسلامى مي ‏باشد.

به گزارش شفقنا، محمد سهيل بهرام‏ نسب‏ در شماره ی 38-39 فصلنامه ی جهاد اسلامی نوشت: در قرآن كريم واژه زكات در 32 آيه ذكر شده است و در بسيارى از روايات معصومان‏عليهم السلام‏از اين واجب الهى سخن به ميان آمده است كه همگى حكايت از اهميت حياتى زكات در برنامه اقتصادى، فرهنگى و تربيتى اسلام دارد.

آنچه در اين ميان قابل دقت و توجه مى‏باشد اين است كه در 27 آيه از 32 آيه ياد شده، واژه «زكات» در كنار واژه «صلاة» ذكر شده است و در روايات نيز اين پيوستگى ديده مى‏شود.

در اين نوشتار بر آنيم كه اين پيوستگى را مورد بررسى و تحليل اجمالى قرار دهيم و با كمك آيات و روايات، چگونگى پيوند زكات با نماز و حكمت آن را تبيين كنيم.

بقیه در ادامه مطلب

بارگذاری مجدد

| ادامه مطلب: |
نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی

نماز و انتظار تنها جاده امنی است كه میتوان با آن به آرامش، نشاط و سعادت واقعی رسید. از جمله ثمرات نماز و عبادت مستمر این است كه چون باعث اطاعت و خشنودی خداوند می‌شود لذا پروردگار متعال در مقابل آن، مشكلات ما را حل خواهد كرد و با عبادت كردن زمینه برای رشد فعالیتها و موفقیتهای ما فراهم می‌شود و نماز و عبادت و توجه به فرهنگ مهدویت برای بهتر زندگی كردن و بهتر لذت بردن از زندگی و به تكامل رسیدن است.

نماز و انتظار تنها جاده امنی است كه میتوان با آن به آرامش، نشاط و سعادت واقعی رسید. بهترین معرف یك مكتب و دین عملكرد پیروان آن است و مهمترین نیاز انسان در زندگی وجود راهنمای آگاه، دلسوز و امین است و این راهنمایان پیامبران و امامان(ع) هستند كه از جمله آن عزیزان حضرت امام مهدی(عج) است. امام زمان(عج) امید بشر، برگزیده خداوند متعال و كامل كننده هدف انبیا است و بر همه ما وظیفه است كه در دوران غیبت با امام زمانشان آشنا شده و جامعه را نیز با چنین شخصیتی كه با ظهورش جهان غرق نور خواهد شد آشنا نمایند. خداوند با آن همه عظمت، بدون وقت قبلی و سختی. هر لحظه هر دقیقه و هر ساعت اجازه حرف زدن و رابطه و مناجات و بیان مشكلات را با خودش به ما داده است و این از بزرگترین الطاف الهی است.

 

بارگذاری مجدد

نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی

افضل اوقات نماز سه وقت است: هنگام ظهر، مغرب و هنگام سحر؛ خداوند دوست دارد كه برای قرب به او در این اوقات سه‌گانه نماز به جای آورده شود.

 

 در دین مبین اسلام به اول وقت گذاردن نماز تاكید شده است، اینكه چرا باید نماز را در اوقات معینی بجا آورد و چرا نماز در بعضی اوقات فضیلت بیشتری دارد؟ چند پاسخ می‌توان داد.

پاسخ نخست:
از امام حسن علیه‌السلام روایت شده است كه فرمود «عده‌ای از یهود نزد پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم آمدند و داناترین آنها درباره مسائلی از آن حضرت پرسش كرد؛ یكی از پرسش‌ها این بود كه گفت «بفرمایید تا بدانم به چه دلیل خداوند عزوجل، این نمازهای پنج‌گانه را در طول شبانه روز در پنج نوبت بر امت تو مقرر فرمود؟»، پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود «خورشید را در هنگام زوال، حلقه‌ای است كه به آن داخل‌می شود (1) و در این هنگام، هر چه در میان عرش (آسمان) و زمین است به تسبیح و تحمید پروردگارم زبان می‌گشاید و این همان ساعتی است كه پروردگارم صلوات و رحمت و بركات خود را بر من نازل می‌فرماید و در این موقع بر من و امتم نماز ظهر را واجب كرده و فرموده است «أقم الصلوة لدلوك الشمس الی غَسق اللیل» (2) و این ساعتی است كه در روز قیامت جهنم را در صحرای محشر می‌آورند، پس هیچ مؤمنی نیست كه آن ساعت به نماز ایستاده باشد، مگر آنكه خداوند بدنش را بر آتش حرام سازد.

بقیه در ادامه مطلب

بارگذاری مجدد

| ادامه مطلب: |
نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی
آخرین مطالب
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد

\